به پوست دستمان هم ضدآفتاب بزنیم؟

به گزارش بانیما، یکی از عواملی که پیری وابسته به سن را جلوتر می اندازد نور آفتاب است. این نکته به ویژه در نواحی باز پوست مانند قسمت هایی چون دست ها و ناحیه ساعد (در آقایان که آستین کوتاه می پوشند) بیشتر مورد تاکید است. اگر شما رانندگی می کنید و پشت دست هایتان را بدون پوشش روی فرمان قرار می دهید یا در دیگر موارد دست ها مدام در

به پوست دستمان هم ضدآفتاب بزنیم؟

به پوست دستمان هم ضدآفتاب بزنیم؟

نویسنده:دکتر پروین منصوری

یکی از عواملی که پیری وابسته به سن را جلوتر می اندازد نور آفتاب است. این نکته به ویژه در نواحی باز پوست مانند قسمت هایی چون دست ها و ناحیه ساعد (در آقایان که آستین کوتاه می پوشند) بیشتر مورد تاکید است. اگر شما رانندگی می کنید و پشت دست هایتان را بدون پوشش روی فرمان قرار می دهید یا در دیگر موارد دست ها مدام در معرض نورآفتاب هستند، باید بدانید نور خورشید باعث شکسته شدن رشته های کلاژن و تخریب رشته های الاستیک پوست می گردد و باعث ایجاد چین و چروک هایی می گردد. اغلب ما خود را عادت داده ایم از چشم هایمان در برابر نور خورشید محافظت کنیم و عینک بزنیم یا با کلاه گذاشتن از چشم ها و پوست صورت محافظت کنیم. اغلب ما کرم ضدآفتاب به پوست صورتمان می زنیم اما از توجه به پوست دست هایمان غافل می شویم. در حالی که همان نور آفتاب و اشعه مضر که به پوست صورت صدمه می رساند، باعث پیری و صدمه به پوست دست ها می گردد. پس محافظت از اشعه مضر آفتاب با استفاده از دستکش های مناسب هر فصل لازم است.

پوست دست چون در معرض عوامل شیمیایی و محیطی و حتی عوامل فیزیکی مختلف است، احتمال آسیب دیدنش بیشتر است و محافظت نکردن از پوست دست ها می تواند نمای زشت و پیری ایجاد کند. نمای پیری در دست ها شامل نازک شدن پوست، برجسته شدن رگ های پشت دست، بروز لکه های ریز و درشت قهوه ای رنگ پشت دست ها و کم شدن قابلیت ارتجاعی یا الاستیسیته پوست است. به طوری که اگر به آرامی پوست پشت دست را بکشیم، مدتی طول می کشد تا پس از رها کردن به حالت اولیه برگردد. کسانی که هنگام رانندگی به ویژه در ساعت های اوج تابش آفتاب 12 ظهر تا 2 بعدازظهر دستکش می پوشند یا هنگام پیاده روی دستکش استفاده می نمایند و از برنزه کردن خود می پرهیزند و به استخر روباز یا سالن های مخصوص برنزه کردن نمی فرایند، دست های زیباتری دارند.

اگر شما در خانواده تان زمینه مثبت ژنتیکی برای لکه های قهوه ای پشت دست دارید باید از سن 30 سالگی به بعد نسبت به حفاظت پوست دست از آفتاب حساس باشید. زمینه ارثی، تماس با آفتاب و افزایش سن سه علت مهم برای ایجاد این لکه های قهوه ای هستند. گاهی می بینیم افراد جوان دست های زیبایی ندارند و نمای پیری و رگ های بیرون زده دارند. بعضی از آنها می گویند به سلامت پوستشان بها می دهند اما باز هم این حالت نازیبا در دست هایشان وجود دارد. باید دانست این مورد به جنبه ژنتیکی مرتبط است و چون پوست دست هایشان نازک است این حالت به وجود می آید. هر جایی از پوست که نازک تر باشد پیری را زودتر نشان می دهد. انجام دادن کارهای روزانه به خصوص در خانم هایی که بچه کوچک دارند و عادت به پوشیدن دستکش هم ندارند و خانم هایی که کشاورزی می نمایند باعث بدتر شدن این فرایند می گردد و هم استفاده بی رویه از ک ِرِم های کورتون دار.

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17304

به "به پوست دستمان هم ضدآفتاب بزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به پوست دستمان هم ضدآفتاب بزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید