تا کنون بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و کشف شده است

به گزارش بانیما، خبرنگاران/کردستان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: تا کنون بیش از 90 غار در سطح استان شناسایی و کشف شده است که با توجه به شرایط توپوگرافی استان قطعاَ بیشتر از این تعداد غار در استان وجود دارد.

تا کنون بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و کشف شده است

شهاب محمدی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شکل گیری و توسعه غارها به غارزایی مشهور است و غارها تحت فرایندهای زمین شناسی نظیر ترکیب فرایندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم ها، فشار و تأثیرات جوی ایجاد شده اند و می توانند میزان های مختلفی داشته باشند.

وی اضافه نمود: غارهای استان کردستان باتوجه به جنس زمین از نوع حلال پوشی سنگ آهک تشکیل شده اند و از لحاظ الگوی فیزیکی عموماً شاخه ای و یا ترکیبی از الگوهای مختلف مانند شاخه ای- شبکه ای - گودالی یا چاهی هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان کردستان، با اشاره به اینکه غارها از بدو خلقت بشر مورد توجه بوده و به اسم نخستین سکونتگاه انسان شناخته شده اند و می توان نشانه های تمدن و تاریخ حیات را در دل آنها جست وجو کرد؛ گفت: از غارهایی که در استان کردستان به اسم سکونتگاه های اولیه انسان تا به امروز شناحته شده اند می توان به غارهای کرفتو، سمنگان، کولانه گه وره، کانی میکائیل و کونه شم شم اشاره نمود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوعی زیستی حفاظت محیط زیست کردستان اضافه نمود: غار کرفتو مشهورترین و بزرگترین جاذبه گردشگری در استان به تعداد می رود، بعلاوه در راستای اهمیت حفاظت از این میراث های ارزشمند در سال 98 غار کونه شم شم با دارا بودن چندین گونه خفاش به اسم اثر طبیعی ملی در لیست منطقه ها چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

محمدی یادآور شد: از سال 89، دوم مهر به اسم روز ملی غار پاک نامگذاری شده است، نامگذاری روزی به نام غار فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها در بین مردم و حتی مسؤلان است، شعار روز ملی غار پاک در سال 1400 اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها می باشد.

در سنوات گذشته به صورت نمادین مراسم پاکسازی غارها با حضور دوستداران طبیعت، انجمن های غارنوردی و مردم نهاد شهرستان های مختلف و اهالی همجوار غار برگزار می شد اما در دو سال گذشته بدلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم پاکسازی غار در استان برگزار نشده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با وسعت 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 64 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار، دو اثر طبیعی ملی غار کونه شم شم و کانی برد و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17606

به "تا کنون بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و کشف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا کنون بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و کشف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید