عدم شفافیت دلیل اصلی فساد در ورزش است، مدیران حرفه ای و متخصص تربیت نکردیم، سیاسیون وقتی وارد ورزش می شوند دیگر نمی فرایند!

به گزارش بانیما، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: فکر می کنم یکی از دلایل بروز فساد در ورزش، عدم شفافیت است. ما در بحث باشگاه ها بازار شفافی نداریم به این خاطر که بازار سرمایه نداریم.

عدم شفافیت دلیل اصلی فساد در ورزش است، مدیران حرفه ای و متخصص تربیت نکردیم، سیاسیون وقتی وارد ورزش می شوند دیگر نمی فرایند!

سعید فائقی در تبادل نظر با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، درباره موضوع فساد در ورزش گفت: بحث فساد در ورزش ابعاد مختلفی دارد و اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه داشته باشیم من فکر می کنم فسادهایی که در بیرون از ورزش اتفاق می افتد، به مراتب خیلی بیشتر است و می توان گفت حجم فساد در ورزش پایین تر از حوزه های دیگر است. شاید حجم فساد در این مقوله سرجمع 3 هزار میلیارد تومان باشد؛ اما در جاهای دیگر به اعداد عجیب و غریبی برمی خوریم که نشان دهنده فساد گسترده آنهاست.

ورزش همواره پاک بوده اما الان نه!

وی اظهار کرد: اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، ورزش نسبت به سایر دستگاه ها سالم تر است. البته من اعتقاد دارم بعضی از این مسائل عظیم نمایی هم می گردد. حتی در فوتبال که همه معتقدند فساد زیاد است، از نظر حجم مالی، فساد در فوتبال خیلی پایین تر از سایر دستگاه هاست؛ اما این یک واقعیت است که ورزش همواره پاک بوده و حالا این ورزش پاک به سمت و سوی فساد کشیده شده است، هر چند که مقدار آن هم کم باشد.

عدم شفافیت دلیل اصلی فساد در ورزش است

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به موضوع فساد و دلایل آن در ورزش گفت: فکر می کنم یکی از دلایل بروز فساد در ورزش، عدم شفافیت است. ما در بحث باشگاه ها بازار شفافی نداریم به این خاطر که بازار سرمایه نداریم. اگر باشگاه ها در بورس عرضه می شدند، ارزش آنها معین و همچنین درآمدها و هزینه های آنها هم به صورت کامل شفاف سازی می شد. وقتی چنین مسائلی را در ورزش نداریم، مطمئناً هزینه هایی که صورت می گیرد و درآمدهایی که باشگاه ها به دست می آورند، همه نامعین هستند و به دنبال آن قرارداد بازیکنان و مربیان هم در هاله ای از ابهام است. در فوتبال ما هیچ زمانی مبلغ قرارداد بازیکنان یا مربیان معین نیست.

در فوتبال ایران شفافیت یک حلقه گمشده است

وی اظهار داشت: در همین بحث کرونا خیلی از باشگاه ها هزینه تست کرونای بازیکنان خود را یک مبلغ عجیب و غریب مطرح می کردند و تنها هدف شان این بود که نشان دهند در این شرایط چه هزینه هایی را متحمل شده اند. حالا اگر این هزینه ها در یک دفتر رسمی به ثبت می رسید، قطعاً آنها نمی توانستند عظیم نمایی نمایند. متأسفانه در فوتبال ایران شفافیت یک حلقه گمشده است و همین موضوع باعث می گردد که خیلی از مسائل ناشناخته باقی بماند و به دنبال آن موضوع فساد و پنهان کاری بروز کند.

اگر ارزیابی قیمت باشد، جلوی فساد گرفته می گردد

فائقی مطرح کرد: علاوه بر بحث عدم شفافیت، موارد دیگری هم وجود دارد که می تواند دلیل فساد در ورزش باشد و آن هم نبود آژانس ها برای جابجایی بازیکنان و مربیان است. شما اگر ملکی داشته باشید با مراجعه به بنگاه املاک حدود قیمت آن را از قبل می دانید و کاملاً همه چیز برای شما شفاف است؛ اما با توجه به اینکه در فوتبال ایران ما مجوز آژانس های جابجایی را نداریم، بنابراین ارزیابی قیمت هم به درستی صورت نمی گیرد و مدیران هر قیمتی که تمایل دارند برای جذب بازیکن یا مربی هزینه می نمایند. در صورتی که اگر یک آژانس جابجایی وجود داشته باشد، بازار قیمت هم معین می گردد و هیچ کس نمی تواند به صورت انفرادی هر رقمی که تمایل دارد قرارداد ببندد.

ادعای حقوق معنوی داریم اما ساز و کار آن را بلد نیستیم

وی گفت: داشتن بازار سرمایه، ارزیابی قیمت افرادی که برند محسوب می شوند باید به صورت کاملاً کارشناسانه انجام گردد. به هر حال قیمت گذاری برند با کالا کاملاً متفاوت است و کسی که چنین کاری را انجام می دهد باید تخصص لازم را هم داشته باشد. ما سال هاست که ادعای حقوق معنوی می کنیم، اما هیچ زمانی نتوانستیم این حقوق معنوی را به عدد و رقم تبدیل کنیم. در واقع اصلاً علم آن را بلد نیستیم. سال هاست که فوتبال ایران با صدا و سیما در مورد حق پخش درگیر است، اما اینکه این حق پخش چقدر و چگونه ارزیابی گردد، کار تخصصی است که مدیران ما علم آن را ندارند.

مدیران حرفه ای و متخصص در ورزش نداریم و حتی تربیت هم نکردیم

فائقی تأکید کرد: اگر مدعی هستیم که فوتبال ایران حرفه ای شده است باید مدیران حرفه ای هم در رأس کار داشته باشیم اما متأسفانه تا به امروز حتی هیچ مدیر حرفه ای را هم تربیت نکردیم. ورزش حرفه ای قانون ندارد، به این خاطر که از بیرون به ما تحمیل شده است. در مقابل ما هم نتوانستیم کادرسازی انجام دهیم. همان طور که مدعی هستیم باید ورزشکار و استادیوم حرفه ای داشته باشیم اما هیچ وقت یک دستورالعمل برای تربیت مدیران حرفه ای و متخصص نداشتیم. در ورزش به این سمت و سو نرفتیم که مدیرانی که قرار است روی کار بیایند چطور باید حرفه ای شوند و یک قانون معین برای تربیت آن ها درست نکردیم. ضمن اینکه به همین افرادی که در ورزش بودند بسنده کردیم، در صورتی که این یک امر جهان شمول است و در سطح بین المللی باید کادرسازی صورت می گرفت.

سیاسیون به خاطر ضعف سیستم ورزش جلو آمدند

وی در ادامه مطرح کرد: وقتی که این ایراد در سیستم ورزش به وجود آمد، دست به دامن افرادی شدیم که خارج از مجموعه ورزش بودند. در این شرایط معمولاً افراد سیاسی خیلی تیز هستند و بلافاصله وقتی متوجه این ضعف شدند، به ورزش ورود کردند. هر زمانی هم که فردی سیاسی وارد حوزه ورزش شد، دیگر بیرون نمی رود. عزل و نصب هایی که در ورزش صورت می گیرد، براساس معیار حرفه ای بودن نیست.

برخورد مسئولان قضایی با فساد نوشدارو پس از مرگ سهراب است

فائقی در مورد نحوه برخورد مسئولان قضایی و نهادهای نظارتی در مورد مبارزه با فساد در ورزش اظهار کرد: به نظرم این موضوع نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. وقتی که ما در پرونده های بین المللی محکوم و حتی تهدید به تعلیق هم می شویم، نهادهای نظارتی، مجلس، تحقیق و تفحص و بازرسی کل کشور به موضوعات ورود کردند. در پرونده ویلموتس و اتفاقاتی که در قرارداد این سرمربی رخ داد ما را شهره عام و خاص نموده است. بنابراین این مسائل از مدت ها قبل وجود داشته است. این طور نیست که تخلف یک مدیر یک شبه اتفاق بیفتد و مسلماً این کار طی فرآیندی صورت می گیرد اما ما وقتی که دیگر همه چیز معین شد، به یکباره ورود کردیم.

وظیفه وزارتخانه فراهم کردن محیط برای نبود فساد است

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در مورد راه های مقابله با فساد در ورزش یادآور شد: به اعتقاد من وظیفه وزارتخانه و ادارات تابعه آن این نیست که در امور سازمان های نظارتی دخالت نمایند بلکه آنها باید شرایط و محیط را برای مقابله با فساد فراهم نمایند. وقتی که شفاف سازی وجود ندارد و باشگاه ها ملزم به این امر نمی شوند، از طرف دیگر تربیت نیروهای متخصص و مدیران حرفه ای به درستی صورت نگیرد، راه برای فساد هم باز می گردد. من قبول دارم که شرایط پذیرش باشگاه ها در بورس فراهم نیست اما می توان به وسیله فرابورس، شفاف سازی لازم را انجام داد.

ورزش را باید به دست اهالی ورزش سپرد

فائقی گفت: ورزش در امر آموزش و تربیت مدیران متخصص می تواند خیلی جلوتر از سایر دستگاه ها حرکت کند. مدرسان بین المللی که در این حیطه فعالیت می نمایند، به راحتی می توانند باعث ارتقای سطح دانش مدیران در این حوزه شوند. وقتی که چنین شرایطی به وجود بیاید، قطعاً سیاسیون نمی توانند به ورزش ورود نمایند اما تمام این مسائل باید به گونه ای باشد که مقام ارشد وزارت به این معتقد باشد که ورزش را به دست اهالی ورزش سپرد. وزیر و رئیس کمیته ملی المپیک باید از بدنه ورزش باشند. در IOC به شدت تأکید می نمایند که در هیئت اجرایی از المپین ها استفاده نمایند به این خاطر که آنها را تربیت نمایند تا برای به کارگیری در ورزش آمادگی لازم را پیدا نمایند. در مدیریت ورزش باید این موضوع فرهنگ سازی گردد که اهالی ورزش کار را دست بگیرند. در کجای جهان دیده اید که یک بیمارستان را به مهندس بسپارند؟ ما باید نظام ورزش را به وجود بیاوریم و ورزش را در تمام امور و ابعاد گسترش دهیم. اگر این نظام ورزش را به همین گونه طراحی کنیم، قطعاً راه مقابله با فساد را هم ایجاد خواهیم کرد.

عملکرد وزارت خانه در مقابله با فساد ضعیف بود

فائقی در مورد ارزیابی اش از عملکرد وزیر ورزش در حوزه مقابله با فساد مطرح کرد: من عملکرد وزارت خانه را برای مقابله با فساد را ضعیف می بینم. فکر می کنم مبارزه با فساد تنها در حد حرف و کلام باقی مانده، در صورتی که ما باید سیستم را اصلاح کنیم. زمینه های لازم را برای جلوگیری از ورود فساد به ورزش فراهم کنیم، نه اینکه فساد اتفاق بیفتد و ما به دنبال مقابله با آن باشیم.

4057/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12007

به "عدم شفافیت دلیل اصلی فساد در ورزش است، مدیران حرفه ای و متخصص تربیت نکردیم، سیاسیون وقتی وارد ورزش می شوند دیگر نمی فرایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم شفافیت دلیل اصلی فساد در ورزش است، مدیران حرفه ای و متخصص تربیت نکردیم، سیاسیون وقتی وارد ورزش می شوند دیگر نمی فرایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید