غافل از جوانگرایی

به گزارش بانیما، لیگ دنیای والیبال سال 1990 راه اندازی شد و در نوع خودش در ورزش دنیا بی نظیر بود چون هیچ ورزشی در سطح دنیا لیگ نداشته مگر لیگ باشگاهی اما این لیگ در رده ملی بود.

غافل از جوانگرایی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران - این اقدامات فدراسیون دنیای خیلی زود باعث شد اسپانسرها و شبکه های مختلف تلویزیونی روی خوش خود را به والیبال نشان بدهند.

نخستین دوره رقابت ها با حضور هشت تیم آغاز شد و با 32 تیم در سه رده ادامه پیدا کرد. سپس بنا به شرایط مالی رقابت ها به صورت 16 تیمی درآمد. این تغییرات هم در بخش زنان بود و هم در بخش مردان. جنبه های دلاری و مالی لیگ دنیای روز به روز بالاتر رفت و علاوه بر این که تیم های اول تا ششم پاداش های نقدی قابل توجهی دریافت می کردند بازیکنان هم از جوایز نقدی و دلاری بی نصیب نمی ماندند. حتی به تیم های حاضر در دور مقدماتی هم کمک مالی شایانی شد. تبلیغات دور میدان و تلویزیونی هم نقش مثبتی بر روی رونق رقابت ها داشت و تیم ها به بهترین شکل ممکن حمایت مالی شدند تا انگیزه بسیار خوبی برای والیبال سراسر دنیا به وجود بیاید. حالا والیبال با این رقابت ها طرفداران زیادی پیدا کرده بود و بازیکنان با انگیزه بیشتری بازی می کردند.

در زمان ریاست یزدانی خرم به فدراسیون والیبال ایران پیشنهاد شد که ایران به لیگ ملت ها برود اما کشور به دلیل وقوع جنگ و شرایط مالی بستر مناسب برای حضور در این رقابت ها نداشت. داورزنی رئیس بعدی فدراسیون سال 2013 در نهایت ایران را وارد چرخه رقابت ها کرد و ایران بعد از دیدار با مصر و ژاپن برای نخستین بار راهی لیگ دنیای شد.

در نخستین دوره حضور ایران در لیگ دنیای اتفاقات مهمی رخ داد. ایران با هدایت خولیو ولاسکو پیروز شد تیم هایی مثل ایتالیا، آمریکا و صربستان را شکست دهد و سورپرایز و شگفت انگیز این رقابت ها لقب گیرد. پیروزیت های دیگری مثل انتخاب سیدمحمد موسوی به نام دفاع برتر روی تور رقابت ها برای والیبال ایران پیش آمد و بازیکنان ما نظیر سعید معروف آنچنان معروفیت و محبوبیت پیدا کردند که مثلا طرفداران ژاپنی این بازیکن برای دیدن بازی های او به کشورهای مختلف می رفتند. همه اینها جنبه تبلیغاتی لیگ ملت ها برای والیبال ما بود.

اکنون لیگ ملت ها میدانی برای درخشش بازیکنان جوان تبدیل شده است. تیم های بزرگ دنیا از این رقابت ها برای جوان گرایی استفاده می کنند و با همین روش حرف اول والیبال دنیا را می زنند که البته ما از این جوانگرایی غافل بودیم. فشار رسانه ها باعث شد تا در تیم ملی به بازیکنان جوانی مثل علی اصغر مجرد میدان داده شود.

والیبال کشور ما در همین رقابت های لیگ ملت های والیبال معروفیت زیادی به دست آورد و راه و رسم مقابله با بزرگان را آموخت. اکنون والیبال ایران نام و اعتماد به نفس بیشتری در سطح بین المللی دارد.

جمشید حمیدی / مفسر و کارشناس والیبال

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16602

به "غافل از جوانگرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غافل از جوانگرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید