قلعه بهستان زنجان؛ نمایش قدرت در ماه نشان بی مثال

به گزارش بانیما، قلعه بهستان زنجان یا دودکش جن و پری زنجان در مجاورت رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است و گفته می گردد در قرن پنجم هجری ساخته شد. این در حالی است که بعضی از باستان شناسان قدمت این قلعه را به دوران حکومت مادها نسبت می دهند. اما، پژوهش های باستان شناسی دقیق تری انجام گرفته اند و قدمت این دژ را به دوره هخامنشیان نسبت می دهند. هدف از ساخت این قلعه به وسیله حاکمان، دفاع از خود و مردم در برابر حملات احتمالی و شرایط خاص آن دوران بود. با ما در این مقاله جالب همراه شوید تا بدانید قلعه بهستان زنجان کجاست و از جهت دودکش جن زنجان مطلع شوید.

قلعه بهستان زنجان؛ نمایش قدرت در ماه نشان بی مثال

معماری

به نظر می رسد معماران طرحی اولیه را در اختیار داشته اند و براساس آن اقدام به حفر کوه، تخلیه خاک ها و سنگ ها از آن نموده اند و از این طریق اتاق ها را بوجود آوردند. فضای داخلی قلعه شامل اتاق ها، دالان ها و راه پله ها بوده و راه ارتباطی میان اتاق ها به وسیله ایجاد دالان هایی فراهم شده است. روی بعضی از قسمت های دیوارهای قلعه محل هایی به شکل مثلث یا مدور وجود دارند که محل قرار گرفتن پیه سوز و تامین روشنایی دالان ها و اتاق ها بوده اند. راه پله های این دژ هم بصورت زیگزاگی و در امتداد ضلع های غربی و شرقی ساخته شده و طبق آنالیز کارشناسان، در گذشته از پایینی ترین قسمت ضلع شمالی قلعه آغاز می شد.

در قسمت بالای این پله ها اتاقی وجود دارد که به شکل طاق محراب های مسجد دوران اسلامی تزئین شده و تزیینات آن متعلق به دوره اسلامی هستند. علاوه بر این، راه پله های زیاد با عرض یک متر هم نشان دیگری از سبک معماری اسلامی در این قلعه دارند. بدلیل تخریب گسترده ای که در قلعه بهستان زنجان رخ داد، امروزه تنها با عملیات کوهنوردی میتوان به بالای قلعه رسید. این دژ به شماره 1458 به نام دودکش جن و پری در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17126

به "قلعه بهستان زنجان؛ نمایش قدرت در ماه نشان بی مثال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بهستان زنجان؛ نمایش قدرت در ماه نشان بی مثال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید