نقش تاثیرگذار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در احیای صنعت گردشگری کشور

به گزارش بانیما، بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: سازمان میراث فرهنگی در سال 1383 با سازمان ایرانگردی و جهانگردی و در سال 1385 با شرکت صنایع دستی ادغام شد بنابراین شاهد تشکیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودیم و سال گذشته نیز تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه رقم خورد.

نقش تاثیرگذار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در احیای صنعت گردشگری کشور

او اضافه کرد: وزارتی که در 3 حوزه جدی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کند، براساس مصوبه وزارت علوم در سال 1383 یک مرکز پژوهشی با عنوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل داد. این پژوهشگاه در حقیقت مرکز تحقیقات و مطالعات در حوزه های 3 گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می شود و مرکز تفکر این حوزه هاست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان نمود: براساس سیاست های جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با در نظر دریافت شرایط پس از کرونا، ما باید تعاریف جدیدی از گردشگری ارائه دهیم تا بتوانیم تراکم گردشگری را در عین حال که باعث رونق مناطق مختلف کشور می شود، به صورت متوازن در سطح کشور توزیع کنیم. دنیای گردشگری پساکرونا دنیای متفاوتی خواهد بود و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید با بررسی نیاز گردشگران در این دوره، متناسب با رفتار آن ها برنامه ریزی کند.

عمرانی با تأکید بر نقش مثبت اقامتگاه های بوم گردی در رونق و تقویت صنعت گردشگری اظهار کرد: کشور ما سالانه نزدیک به 2000 گردشگر بوم گردی دارد و استفاده از ظرفیت های بوم گردی، رویکرد جدید وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همین رویکرد تلاش می کند با تهیه نقشه باستان شناسی و مطالعات مردم نگاری و مردم شناسی در رابطه با بحران مدیریت ها و شرایط هنر های سنتی و صنایع دستی، شناخت کافی از پیامد های فرهنگی و اجتماعی شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح کشور داشته باشد و گام های مثبتی برای به حداقل رساندن تأثیر مخرب این ویروس منحوس بردارد.

او ادامه داد: ایجاد زمینه مناسب برای تأسیس موزه های سبز بخش دیگری از فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

عمرانی بیان نمود: امروز بیش از 20 پروژه در رابطه با پیامد های ویروس کرونا روی حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به تأثیر مثبت پژوهش در شرایط حوزه های 3 گانه تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت:صنعت گردشگری تأثیر زیادی از شیوع گسترده ویروس کرونا پذیرفته است و ما باید سیاست هایمان را به گونه ای تغییر بدهیم که بتوانیم شرایط فعلی حاکم بر این صنعت را مدیریت کنیم پس با دستور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سعی می کنیم تعاریف جدیدی را از مقاصد جدید ارائه بدهیم تا شاهد توزیع متوازن گردشگری در کشور و برآیند آن در حوزه اقتصاد باشیم و به همین دلیل مقاصد جدیدی را تعریف کردیم. یکی از این مقاصد، جنوب شرق ایران و استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است.

باشگاه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11556

به "نقش تاثیرگذار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در احیای صنعت گردشگری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش تاثیرگذار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در احیای صنعت گردشگری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید