نگاه به پایتخت از ادبیات توسعه استانی حذف گردد

به گزارش بانیما، رئیس اتاق کرمان گفت: در انجام امور و واگذاری مجوزها در دستگاه های مختلف باید جمله ببینیم تهران چه می گوید؟ از ادبیات توسعه و فراوری استانی حذف شده در نشست کارگروه تحقق شعار سال جمله در کرمان می توان جوابگوی احتیاج متقاضیان بود جایگزین آن گردد.

نگاه به پایتخت از ادبیات توسعه استانی حذف گردد

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کارگروه تحقق شعار سال که با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر مدیران استان برگزار گردید، اضافه نمود: در بعضی دستگاه ها مانند راه و شهرسازی، محیط زیست، آب منطقه ای، برق، صنعت، معدن و تجارت انجام فعالیت های بسیاری را منوط به اخذ مجوز از تهران می دانند و این موضوع موجب از دست دادن زمان، هزینه اقتصادی و بلاتکلیفی در خصوص زمان انجام کار می گردد.

او ادامه داد: جوابگو بودن احتیاج متقاضیان در کرمان موجب تحقق شعار سال و جلوگیری از بسیاری انصراف ها خواهد شد. طبیب زاده، از بانک ها به عنوان معضل اصلی فراوری در کرمان یاد و اظهار کرد: نباید این مشکل را انکار کرد و از پنجره واحد سرمایه گذاری و اطلس سرمایه گذاری استان برای سرعت بخشیدن در صدور مجوزها و شروع سرمایه گذاری ها بهره برد.

رئیس اتاق کرمان تأکید کرد: فضا برای تحقق شعار سال آماده است فقط باید با کار کارشناسی جدی، امور مختلف و رفع موانع فراوری را پیگیری کرد زیرا بخش خصوصی بهترین پشتیبانی ها را رفع موانع می داند.

او با اشاره به اینکه بعضی موانع ذهنی در فراوری موانع فیزیکی ایجاد می نماید، اظهار کرد: روح قوانین مثبت هستند اما در فرآیند اجرای آن ها، ذهن های منفی باعث برداشت های منفی و ایجاد موانع می گردد.

خروج دستگاه های دولتی و حکومتی از فراوری اوضاع را سامان می دهد

در ادامه این نشست استاندار کرمان با تأکید بر اینکه نباید با شعار سال، شعاری برخورد کرد، گفت: کارگروه تحقق شعار سال را به اتاق واگذار کردیم تا با آن شعاری برخورد نگردد و رئیس اتاق کرمان به عنوان جانشین رئیس این کارگروه انتخاب شده و همه دستگاه ها موظف به ارائه اطلاعات و گزارش مورد درخواست بخش خصوصی هستند.

علی زینی وند، اضافه نمود: تصمیمات تأثیرگذار کشور از کف فراوری شکل گرفته اند و چون واقعی بوده اند توانسته اند تا حدودی بعضی مسائل را سامان بدهند که اتاق و بخش خصوصی می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشند.

او توضیح داد: رفع موانع فرهنگی فراوری احتیاج به فرهنگ سازی، گفتمان فرهنگی، برنامه های صداوسیما و فعالیت سایر رسانه ها دارد و باید کلیدواژه های مؤثر در تریبون های رسمی و غیررسمی ارائه گردد.

زینی وند با اشاره به اینکه اگر به جای ساختارهای دولتی فعلی، 20 ساختار مانند اتاق بازرگانی داشتیم، بسیاری از مسائل رفع شده بود، گفت: اتاق کرمان محل فرماندهی تحقق شعار سال مبتنی بر ساختارهای موجود است تا بتوان با سرعت برای آنها تصمیم گیری کرد.

او ادامه داد: برای حمایت از فراوری باید صنایع استان را از نظر میزان فعالیت به سه دسته با رنگ های سبز، نارنجی و قرمز تقسیم کرد و تمرکز را بر روی واحدهای نیمه فعال قرار داد تا با احیای آنها بتوان به رونق فراوری یاری کرد.

استاندار کرمان، با تأکید بر اینکه نظام اداری و پشتیبانی ما برای بی نظم ها و شاگرد تنبل ها، تشویق و برای شاگرد زرنگ ها، تنبیه است، اظهار کرد: بعضی قوانین و مقررات، مزاحم فراوری هستند و موارد قابل حل در استان باید توسط مدیران جسور تصمیم گیری و عملیاتی گردد.

زینی وند بیان نمود: تا دستگاه های دولتی و حکومتی از دایره ذینفعان حوزه های اقتصاد به ویژه فراوری خارج نشوند، کارمند محور، غیر شفاف و رانتی باشند، اوضاع سامان نمی یابد.

ارز 4200 تومانی جفا به فراوری و کشور است

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بهترین یاری کارگروه تحقق شعار سال را معین تکلیف طرح های نیمه تمام استان دانست و گفت: بنگاه ها با فعالیت زیر 30 درصد، به خود و کشور هزینه هایی را تحمیل می نمایند که باید متوقف شوند.

محمدرضا پورابراهیمی، اضافه نمود: اتاق کرمان در اقدامی پسندیده و مناسب به تمامی فعالان اقتصادی استان نه فقط اعضای خود خدمات ارائه می دهد که این موضوع باید اطلاع رسانی گسترده تری گردد تا همه فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده نمایند.

او با اشاره به اینکه در مجلس در حال آنالیز طرح اصلاح قانون اتاق ایران هستیم، اظهار کرد: موضوعات کار شده در اتاق کرمان می تواند در قالب احکام در این قانون پیشنهاد داده گردد.

پورابراهیمی، به فراوری مازاد محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اشاره و توضیح داد: میزان جهش فراوری و صادرات محصول باید معین باشد زیرا در غیر این صورت، تلف کردن وقت و هزینه محسوب می گردد.

او گفت: تصمیمات کلان اشتباه در کشور مانند اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی جفا به فراوری و مصرف است و استمرار آن به کشور ضربه وارد می نماید.

دبیر واحد کسب وکار اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه این بخش در سال گذشته با هدف آنالیز و پیگیری مسائل فعالان اقتصادی راه اندازی شده است، گفت: تا به امروز 379 پرونده ورودی این واحد بوده که مشکل 302 پرونده رفع و مابقی در دست اقدام است.

عباس عسجدی اضافه نمود: در آنالیز این پرونده ها 41 درصد موارد مربوط به مسائل بانکی و مابقی آن مربوط به حوزه هایی مانند حقوقی، دستگاه های اجرایی، بیمه ای و اقتصادیاتی بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16078

به "نگاه به پایتخت از ادبیات توسعه استانی حذف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه به پایتخت از ادبیات توسعه استانی حذف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید