8 مکان تهدیدآمیز برای زندگی

به گزارش بانیما، اگر شما در مکانی به جهان آمده و زندگی می کنید که اثری از سونامی، آتشفشان و طوفان در آن وجود ندارد، مطمئن باشید که خوش شانس هستید. متاسفانه برای ساکنین بعضی از کشور ها، حوادث طبیعی تبدیل به یک رویداد عادی شده است. اکنون مجله Popular Mechanics لیستی از 8 مکانی که زندگی در آن ها بسیار تهدید آمیز است را منتشر نموده است. همراه خبرنگاران باشید تا با این 8 مکان خطرناک آشنا شویم.

8 مکان تهدیدآمیز برای زندگی

1- The Cold Pole، Verkhoyansk، روسیه

درون تایگا که در قلب شمال واقع شده، شهری واقع شده است که با مدار قطب شمال مجاور است. در 9 ماه سال این مکان پوشیده از برف است. بیش از 3 قرن است که مردمانی در کنار رودخانه یانا (Yana) ساکن هستند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر حدود 1500 نفر در Verkhoyansk زندگی می نمایند. بعضی اطلاعات حاکی از آن هستند که Verkhoyansk سردترین شهر دنیا است. شاید باورش سخت باشد اما از ماه سپتامبر تا مارس، تنها 5 ساعت در روز در این مکان خورشید می تابد و در ماه های ژانویه و دسامبر نیز تقریبا خورشید دیده نمی شود. در زمستان دمای میانگین این مکان منفی 47 درجه سانتی گراد است. البته اطلاعات حاکی از آن هستند که در اواخر قرن نوزدهم دمای این مکان به زیر 67.8 درجه زیر صفر نیز رسیده است. دولت روسیه در زمان سزار این شهر را برای تبعید محکومان انتخاب نموده بود، اما در حال حاضر این شهر کوشش می نماید تا گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشاند.

2- کوه Merapi، اندونزی

نظرتان در خصوص یک آتشفشان جذاب در تعطیلات آخر هفته چیست؟ شاید عجیب باشد اما در کوه Merapi، آتشفشان یک رویداد عادی است و در زمان هایی هم که فورانی در کار نباشد، دود بسیار بزرگی از آن خارج می ِشود که ارتفاع آن از قله، به حدود 3 هزار متر نیز می رسد. از 5 قرن پیش، کوه آتش (ترجمه نامی است که محلی ها برای آن انتخاب نموده اند) حدود 60 بار فوران نموده است و سال 2006 نیز ساکنان این مکان یکی از مهیب ترین فوران ها را مشاهده کردند. پیش از آن نیز در سال 1994 این کوه فوران دیگری داشت و البته گاز داغ آن جان 60 نفر را گرفته است. در سال 1930 نیز حدود 1000 نفر در جریان آتشفشان Merapi از بین رفتند. زمانی که گدازه های آتشفشان از این کوه خارج می شود تا برد 13 کیلومتری اطراف می رسد و زندگی آن قسمت ها را دچار مشکل می نماید. با وجود این تفاسیر، همچنان 200 هزار نفر در فاصله 6 کیلومتری این آتشفشان زندگی می نمایند. البته این موضوع در اندونزی چندان اتفاق عجیبی نیست. زیرا حدود 120 میلیون نفر از جمعیت این کشور در اطراف 22 کوه آتشفشانی ساکن هستند.

3- Thunderous Haiti، Gonaives، جزیره Haiti

بیایید برای درک میزان حوادث Thunderous Haiti اتفاقات سال 2008 را مرور کنیم: در 16 آگوست یک طوفان گرمسیری با نام Fay آمد و یک هفته بعد از آن نیز ساکنان این مکان شاهد طوفان گوستاو (Gustav) بودند. بعد از این اتفاق نیز جزیره مذکور طوفان های Hanna و lke را به خود دید. این شهر ساحلی یکی از پنج شهر بزرگ در جزیره هایتی است. هایتی در کانون طوفان گرمسیری واقع شده است و حدود 500 نفر به دلیل همین موضوع کشته شده اند و بسیاری از آن ها نیز در زیر گل و لای آب گرفتگی ها دفن شده اند. 104 هزار ساکن این شهر، در سال 2004 طوفان Jeanne را مشاهده کردند و این طوفان نیز خسارات جانی و اقتصادی بسیاری را به جا گذاشت. اما چرا Gonaives همواره در معرض خطر است؟ این شهر در یک منطقه ساحلی واقع شده که رودخانه های سیل آسای بسیاری نیز در اطراف آن قرار دارند. دلیل دیگر این اتفاقات به خود ساکنان باز می شود، زیرا آن ها برای فراوری ذغال سنگ، از چوب استفاده می نمایند و این چوب را نیز از جنگل های اطراف به دست می آورند. همین موضوع باعث سیل و اتفاقات نظیر آن می شود. همان طور که می دانید درختان و ریشه آن ها باعث می شود که هر بارانی نتواند باعث ایجاد یک سیل شود و البته در یک منطقه بدون درخت، رانش زمین نیز اتفاقی رایج است.

4- دریاچه Kivu، جمهوری دموکراتیک کونگو و رواندا

یکی از بزرگترین دریاچه های آفریقا در بین جمهوری دموکراتیک کونگو و رواندا واقع شده است. این دریاچه یکی از مخازن متان است و این مخازن در زیر آب آن واقع شده اند. زمانی که این گاز به سطح زمین می رسد ابری از گاز مرگبار برفراز خانه 2 میلیون سکنه مستقر می شود. البته گویا این یک اتفاق عادی است، زیرا در طول 8 قرن گذشته چنین اتفاقی در دو دریاچه دیگر آفریقا نیز با همان ترکیب شیمیایی افتاده است. برای مثال در سال 1984 حدود 3 نفر از ساکنان محلی در دریاچه Monoun که در کامرون واقع شده است کشته شدند و سه سال بعد نیز اتفاقی مشابه در دریاچه Nyos افتاد. لازم به ذکر است که در این کشور حدود 1700 نفر به دلیل گاز های سمی کشته شده اند.

5- جزیره Ephemeral، مالدیو

بعد از سونامی سال 2004 حدود 10 درصد از مالدیو غیر قابل سکونت شد. این سونامی باعث شد که حدود 80 نفر جان خود را از دست دهند و یک سوم ساکنان نیز بی خانمان شدند. مالدیو یک کشور با 1190 جزیره در اقیانوس هند است که یک منطقه پرخطر به حساب می آید. رئیس جمهور این کشور در سال 2008 اعلام نمود که بهتر است زمین هایی را خریداری نمایند و ساکنان مالدیو به مکان جدید جا به جا شوند. حقیقت این است که تغییرات دنیای آب و هوا و گرم شدن زمین باعث شده است که سطح آب ها افزایش یابد و این اتفاق خطرات زیادی را برای مالدیو به وجود خواهد آورد. در دهه های اخیر هیچ یک از جزایر مالدیو ارتفاعی بیشتر از 2 متر نسبت به سطح آب دریا نداشته اند. شاید بتوان گفت اقتصاد این کشور بر پایه توریسم می چرخد. این کشور در حال ایجاد پناهگاه های ایمن برای ساکنان است و گفته می شود که منطقه در شبه قاره هند یکی از اولین هایی خواهد بود که تحت تاثیر افزایش ارتفاع آب دریا قرار خواهد گرفت.

6- Grand Cayman

بسیاری از گردشگران به دلیل سواحل دست نخورده و تجربه یک غواصی عالی به جزیره کارائیب می آیند. جزیره Cayman قلمرو انگلیسی است که در جنوب کوبا واقع شده است و شاید بتوان این منطقه را یک بهشت گرمسیری نامید. با وجود تمام جاذبه های طبیعی در این مکان، پایتخت طوفان دنیا نیز همین منطقه است و ساکنان این سرزمین از این موضوع رنج می برند. در سال 2004 طوفان lvan رخ داد که از نوع پنجم بود و حدود 70 درصد از ساختمان های شهر را از بین برد و حدود 40 هزار از مردم این شهر نیز برای چندین روز از برق و آب آشامیدنی سالم محروم بودند.

7- اوکلاهُما، آمریکا

بیش از یک میلیون انسان در طول بزرگراه بین المللی l-44 آمریکا زندگی می نمایند. این بزرگراه رابطی بین شهر های اوکلاهما و تولسا است. در هر بهار، زمانی که هوای سرد و خشک از کوه های راکی به سمت هوای گرم اقیانوسی در طول بزرگراه می فرایند، تبدیل به طوفان های بزرگی می شود. از سال 1890 تا به امروز طوفان حدود 120 بار شهر اوکلاهما و اطراف آن را درنوردیده است. در سوم مه سال 1999 بود که حدود 70 گردابه در ایالت های اوکلاهما، کانزاس و تگزاس رخ داد. در طوفان های این چنینی حدود 170 خانه و 6500 ساختمان آسیب می بینند. البته با وجود سیستم های اطلاع رسانی و امکانات مدرن، باز هم در طوفان گذشته، حدود 40 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت ناشی از این طوفان حدود 1 میلیارد دلار بود. طولانی ترین دوره ای که در اوکلاهما طوفانی اتفاق نیافتاد، از سال 1992 تا سال 1998 بود. اما بعد از آن، 11 طوفان بزرگ به مدت 11 ماه این ایالیت را درنوردید.

8- طوفان شن، Minquin، چین

یکی از حاصل خیزترین مکان های چین اکنون شرایط بسیار نا به سامانی دارد. این منطقه که درون بخشی بیابانی قرار گرفته است به دلیل ده سال خشکسالی، تمام رودخانه های خود را از دست داده است. اکنون از جنوب شرقی و شمال غربی شن و ماسه به سمت این محل می آید که باعث ایجاد شرایط بسیار بدی شده است. از سال 1950 تا به امروز در این منطقه، کویر حدود 160 کیلومتر مربع را بلعیده و در همین مدت نیز جمعیت منطقه از 860 هزار نفر به بیش از 2 میلیون نفر افزایش یافته است. از سال 2004 تا به امروز بیابان هر ساله حدود 10 متر به مردم نزدیک تر می شود. زمین های قابل کشاورزی نیز در این مکان به میزان شش برابر کاهش یافته اند. دولت چین نیز درصد است تا کشاورزان را مجبور به اسکان مجدد در این منطقه کند. بدون شک زندگی در چنین شرایطی می تواند بسیار سخت باشد و با نگاه به این هشت منطقه در دنیا است که هرچه بیشتر می توانید به خوبی شهر خود پی ببرید. منبع: Travelvivi

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: کجارو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7348

به "8 مکان تهدیدآمیز برای زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مکان تهدیدآمیز برای زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید